onsdag 8 maj 2013

Recension: Hemligheternas Rike




Författare: Kristin Cashore
Originaltitel: Bitterblue
Språk: Svenska
Förlag: Bokförlaget Semic
Serie: Tredje delen i serien De Utvalda
Antal sidor: 622
Format: Kartonnage
Köpt/ Lånad: Köpt på Akademibokhandeln
Fösta meningen: Det måste göra ont när han tar tag i mammas arm och rycker henne mot väggbonaden. 

Beskrivning (Från adlibris): Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning. Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue.

Jag älskade verkligen den här boken! Jag kom in i den snabbt och sedan hade jag mycket svårt för att lägga ifrån mig den. De dagar som det tog mig att läsa den gjorde jag inte mycket annat, vilket kanske inte var så bra med tanke på att vi har väldigt mycket skolarbete, menmen. Böcker går före allt annat. ;)
 Handlingen blev aldrig riktigt för seg, men den var inte heller överdrivet förhastad. Jag gillade hur hemligheterna avslöjades en efter en, och det är kul att både Katsa och Flamma från tidigare böcker dyker upp i den här. Po har en ganska stor roll i den här boken, vilket också var väldigt trevligt.
 Den första boken i den här serien, Tankeläsaren, tyckte jag väldigt mycket om. Tvåan, Monstrets dotter, var inte lika bra. Om ni gav upp efter den så råder jag er att ge den här boken en chans i alla fall. Den är är helt klart den bästa boken i serien och man behöver inte alls ha läst tvåan för att förstå allt. 
  Karaktärerna tyckte jag mycket om. Katsa är ju för härlig, Po är alltid lika vänlig, biblotekarien Död var helt klart min favorit av de nya karaktärerna, och Bitterblue tyckte jag också om. Annars är det ju lätt hänt att en bra bok förstörs av en jobbig protagonist. Så var inte fallet här. Visserligen störde jag mig extremt mycket på en viss lilaögd person vid ett visst tillfälle, men det var inte tillräckligt för att sänka betyget från att vara full pott.  

Sammanfattning: LÄS DEN FÖR GUDS SKULL! 

Betyg: 10/10


På svenska;
Kartonnage: Adlibris Bokus CDON
På engelska: 
Pocket: Adlibris CDON CDON 
Häftad: Adlibris Adlibris Bokus

1 kommentar:

  1. Vet någon om det kommer en fortsättning? Slutet var ju lite tråkigt men boken var super bra i alla fall!!! : )

    SvaraRadera