måndag 6 maj 2013

Recension: Förr eller senare exploderar jag




Författare: John Green
Originaltitel: The fault in our stars
Språk: Svenska
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Fristående
Antal sidor: 307
Format: Häftad
Köpt/ Lånad: Födelsedagspresent
Fösta meningen: På senvintern mitt sjuttonde levnadsår kom min mamma fram till att jag var deprimerad, antagligen för att jag sällan gick hemifrån, låg rätt mycket i sängen, läste samma bok om och om igen, inte åt så ofta och ägnade en ganska stor del av min rikliga fritid åt att tänka på döden

Beskrining (från adlibris): Hazel är 17 år och kommer aldrig att bli frisk igen. Det har hon vetat sedan dagen då hon fick sin cancerdiagnos för tre år sedan. 

Hazels mamma är orolig för att Hazel ska missbruka Americas Next Top Model och bli allt mer isolerad hemma vid teven. Depression är ju en vanlig bieffekt till cancer har hon läst (Hazel menar att det inte är cancern som gör henne deppig - det är vetskapen om att hon ska dö). 

Lösningen blir att anmäla Hazel till kyrkans stödgrupp för unga med cancer. Men mötena visar sig vara allt annat än uppiggande och följer ungefär samma mönster som ett AA-möte.

Men en eftermiddag i den där stödgruppen förändras livet. Augustus Waters, friskförklarad från sin cancer, dyker upp. 


Det här är en underbar men sorglig bok med härliga karaktärer. Det måste ju vara omöjligt att inte älska Hazel Grace och Augustus. Peter van Houten gör ju inte direkt saken värre heller. 
Jag gillar replikerna och tankarna i boken. Det enda negativa med karaktärerna är nog att de ofta känns ganska overkliga. De har alltid det perfekta svaret på lager, något som vi i verkligheten vet är väldigt omöjligt. 
  Handlingen balanserade på ett bra sätt mellan att vara hoppfull eller sorglig. 
  Ändå får den inte full pott. Jag hade väntat mig en riktigt bra bok, vilket jag fick. Men det är inte alls den bästa bok jag läst, något den verkar vara för många andra om man ska tro vad som står på bokens baksida.

Kommentarer (Markera för att läsa spoilers):

- SÅ härligt att van Houten lyssnar på Snook! xD 

  - Jag var verkligen inte förberedd på [att Augustus skulle få ett återfall. :o Så sorgligt! Jag var helt förberedd på att Hazel skulle dö först, något jag inte ens trodde skulle hända i boken

Betyg: 8/10 (Är visst det enda betyget jag ger... xD)

På Svenska:
Häftad: Adlibris Bokus CDON
E-bok: Adlibris Bokus CDON

På engelska:
Inbunden: Adlibris Adlibris Bokus
Häftad: Bokus 
Pocket: Adlibris CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar